Enquête: meerderheid studenten wil zich laten vaccineren tegen corona

Met de bereidheid tot vaccineren zit het bij HU-studenten wel snor. Althans, zo’n 67 procent van de studenten van de instituten Social Work en Paramedische Studies is (waarschijnlijk) bereid een prik te laten zetten tegen corona. Zo’n 23 procent wil zich niet of waarschijnlijk niet laten inenten.

Dat blijkt uit een enquête onder ruim 500 studenten van deze instituten. Belangrijkste argumenten om zich te laten vaccineren zijn de mogelijkheid om leuke dingen te doen en om de groepsimmuniteit te vergroten. Redenen om te weigeren zijn zorgen over de effecten van het vaccin op de langere termijn en twijfels of het middel wel veilig is.

Het onderzoek is in maart uitgevoerd door studenten van de minor Farmacologie voor Paramedici onder begeleiding van onder andere Rob Heerdink, lector Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie aan de HU.