EO maakt documentaire over ‘pretend student’

Foto: EO

Doen alsof je een college hebt, dagelijks in de trein stappen en vertellen welk cijfer je hebt gehaald, terwijl je eigenlijk niet studeert. Deze ‘pretend studenten‘ komen vaker voor dan gedacht. Het doen alsof je studeert gaat vaak gepaard met schaamte, angst en depressie. De Evangelische Omroep (EO) maakte hierover een documentaire.

Nederland reageerde geschokt toen vorig jaar een studente van zesentwintig jaar in Leiden zelfmoord pleegde op de dag dat ze zogenaamd haar scriptie had ingeleverd. Zes jaar lang overtuigde ze familie en vrienden ervan dat ze geneeskunde studeerde, maar in werkelijkheid studeerde ze helemaal niet. Het fenomeen staat bekend als ‘pretend student’. Jongeren die om verschillende redenen zijn gestopt met hun studie, maar dat uit schaamte voor hun omgeving verborgen houden.

Statistieken over het aantal pretend studenten in Nederland zijn er niet. Jeanette van Rees, voorzitter van de sectie studentenpsychologen van het NIP, zegt dat het liegen over de opleiding vaker voorkomt. ‘Elk jaar zijn er wel een paar studenten die zich bij de studentenpsychologen aanmelden. Zij hebben hun omgeving niet de waarheid verteld over de precieze stand van zaken van hun studie,’ zegt Rees tegen het AD.

Dubbelleven

De 3Doc documentaire ‘Pretend Student’ geeft een kijkje in de levens van Mike en Luna. Hun omgeving denkt dat zij studeren, maar in werkelijkheid zijn ze al lange tijd gestopt met hun opleiding. Niemand mag daarachter komen, vooral hun ouders niet. Ze zijn bevreesd om hen teleur te stellen en om niet te voldoen aan hun verwachtingen en die van de maatschappij. De studenten hebben zich verstrikt in een web van leugens en lijden een dubbelleven.

Naast pretend studenten Mike en Luna, volgt de documentaire ook drie anderen die jarenlang hebben gelogen over het volgen van een opleiding. Zij hebben intussen schoon schip gemaakt. De ‘ex-pretenders’ Bas, Stijn en Léon kennen de situatie van Mike en Luna maar al te goed. Ze vertellen over de enorme opluchting die het vertellen van de waarheid hen heeft gebracht.

Léon, die ruim negen jaar deed alsof hij studeerde, kwam op een punt waarop hij overwoog zelfmoord te plegen, tot hij besloot dat het anders moest. Stijn nam na tweeënhalf jaar zijn zus in vertrouwen. Ze heeft nooit iets gemerkt, ondanks dat ze in dezelfde stad woonden en bij dezelfde vereniging zaten. ‘Als iemand zegt, ”ik had een zeven voor mijn tentamen!”, en ”ik kan dit weekend niet afspreken want ik heb volgende week tentamen”, dan geloof je dat.’ Ook Bas besloot na anderhalf jaar zijn omgeving over zijn dubbelleven te vertellen. Nu is hij hard op weg om uiteindelijk toch dat papiertje te behalen.

Bekijk hieronder de trailer

De documentaire is op maandag 30 augustus om 21:15 te zien op NPO3 .

Ook interessant: Jaaropening: ‘Neem de ruimte en pak de regie’