Student over docent

‘Er moet meer focus komen voor welzijn van docenten’

Foto: Kees Rutten

In alweer de tiende aflevering vertelt vierdejaars Social Work student Roos Zuidema over wat ze na haar afstuderen gaat doen, het grote misverstand van docenten over studenten en het éénrichtingsverkeer van haar minst favoriete docent. Ook beantwoordt ze de vraag: wat zou je willen veranderen aan de HU?

Wie is je beste docent en waarom?
‘Ik denk Jon Leopold. Ik vond de manier waarop hij les gaf heel fijn. Hij combineerde de theorie goed met de praktijk en er werd ook aandacht gegeven aan de dingen die jezelf meemaakte in het werkveld. Er was veel afwisseling in de les. Ik kreeg daardoor het gevoel dat ik niet alleen kwam om drie uur op een stoel te zitten en te luisteren. We mochten ook zelf aan de gang en zelf de dingen ervaren.’

Wat zou je veranderen aan de HU als je de baas was?
‘Ik zou meer focus willen leggen op het welzijn van de docenten. Ik merk namelijk dat er regelmatig docenten uitvallen, doordat de werk druk te hoog is. Mijn leerteambegeleidster van vorig jaar is bijvoorbeeld dat jaar uitgevallen. Nu is dat probleem wel opgelost, maar toch merk je dat er gaten ontstaan. Ook denk ik dat er meer opties moeten komen voor na dat je bent afgestudeerd.  Ik ben zelf namelijk vierdejaars en zit te denken wat ik hierna wil gaan doen.  Alleen ik ben tweeëntwintig en in mijn werkveld kom je op die leeftijd niet aan de bak. Ik moet dus wel verder studeren, alleen ik heb geen idee welke masters aansluiten op mijn studie.’

Denk aan je slechtste docent, wat doet hij verkeerd?
Ik denk dat het heel veel éénrichtingsverkeer was. Er werd veel verzonden door de docent, maar niet gekeken of wij, de studenten, het wel begrepen. We kregen de informatie en dat was het. We moesten zelf maar uitvinden hoe we het in de praktijk moesten toepassen. Ik knap af bij docenten die veroordelend zijn. Of als er vragen werden gesteld door een student over de stof, dan werd daar heel neerbuigend mee om gegaan. Alsof we alles meteen moesten begrijpen.’

Welk misverstand heerst er bij docenten over studenten?
‘Dat studenten het makkelijk hebben. Ik ken namelijk best veel studenten die het enorm druk hebben. Ze proberen dan hun studie goed te doen naast hun stage en werk en ook nog een soort van sociaal leven te hebben. Dat is best druk en niet erg makkelijk. Ik denk dat docenten er vaak niet over nadenken hoe zwaar het is voor een student en zeker met dit leenstelsel.’

Ben je tijdens een les wel eens woest of verdrietig geworden? Of juist heel blij? Hoe kwam dat?
‘Beide. Ik ben wel eens verdrietig geweest tijdens een les, maar ook blij. Je komt natuurlijk veel tegen bij Social Work. Daarnaast ga je het vak niet in omdat je een super blije jeugd hebt gehad, maar omdat zelf ook dingen hebt meegemaakt. Er zijn tijdens lessen wel eens onderwerpen voor bijgekomen die ik herken vanuit mijn eigen verleden en dat raakt mij dan.

Ook zijn er momenten geweest dat ik uit een les kwam en het idee had dat ik mezelf een stuk beter begreep en dus ook mijn cliënten. Daar word ik dan heel erg blij van.’ 

Lees ook: ‘Ik vind lichaamstaal en toon waarop een docent spreekt belangrijk’