Expositie studenten over jongeren en armoede

In het stadhuis van Utrecht is een foto-expositie te zien die toont hoe jongeren leven in armoede. De tentoonstelling is vormgegeven door eerstejaars Social Work.

Zij interviewden jongeren uit Utrechtse gezinnen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. In de expositie ‘Rijk door Delen’ tonen de studenten in foto’s en filmpjes de resultaten van de gesprekken en de bevindingen van hun onderzoek.

De studenten Social Work (maatschappelijk werk en dienstverlening, culturele en maatschappelijke vorming en sociaal pedagogische hulpverlening) werden begeleid door hogeschooldocent Gerian Alofs, en werkten samen met het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening van de HU.

De Wereldarmoededag van de Verenigde Naties op 17 oktober was voor de studenten de aanleiding om dit project op te zetten. Ze stelden zich diverse vragen, zoals: wat betekent het voor jongeren om op te groeien in armoede? Welke invloed heeft het op hun dagelijks leven? Hoe gaan ze ermee om?

Wegwerpcamera’s
De studenten kwamen – via de Utrechtse voedselbanken – in contact met jongeren die opgroeien in gezinnen die van voedselpakketten afhankelijk zijn. Aan deze jongeren gaven ze wegwerpcamera’s om foto’s te schieten die zichtbaar maken wat armoede precies behelst voor hun leven. Deze jongeren leveren zo een bijdrage aan het doel van de Armoedecoalitie Utrecht: ‘geef armoede een gezicht en deel ervaringen’.

De tentoonstelling is gratis toegankelijk en gedurende de openingstijden van het stadhuis aan de Korte Minrebroederstraat 2 in Utrecht te zien tot en met donderdag 29 oktober 2015.

ARMOEDEWEEK
Van 10 tot en met 17 oktober vindt in Utrecht de Armoedeweek plaats. Het programma verkent op allerlei manieren de armoede in de stad. Er is niet alleen muziek, theater en diner, er zijn ook serieuzere zaken als debat, advies en spel. De tentoonstelling ‘Rijk door Delen’ is onderdeel van dat Armoedeweek. De week wordt afgesloten met een festival op 17 oktober in en om het stadhuis.

Bron: HU Redactie/Foto van expositie studenten