Extra lector voor schulden-onderzoekers

Bij het lectoraat Schulden en Incasso is Tamara Madern aangesteld als nieuwe lector, naast Nadja Jungmann.

Tamara-MadernMadern richt zich in haar onderzoek vooral op gezond financieel gedrag van mensen en op het voorkomen van schulden. Ze wil handvatten bieden aan professionals, zoals maatschappelijk werkers en schuldhulpverleners, zodat zij op tijd schuldenproblematiek kunnen herkennen en beter kunnen samenwerken bij dit soort problemen.

Madern werkt naast haar lectorschap bij de HU als zelfstandig adviseur schuldpreventie. Eerder werkte ze bij bij het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en de afgelopen jaren als senior onderzoeker bij het Lectoraat Armoede en Participatie van de Hogeschool van Amsterdam. Vorig jaar promoveerde ze op het onderzoek ‘Op weg naar een schuldenvrij leven. Gezond financieel gedrag noodzakelijk om financiële problemen te voorkomen’.

Het lectoraat Schulden en Incasso bereikte de laatste jaren vaak de publiciteit met hun onderzoeken naar schuldproblematiek. Zo publiceerde de WRR eind juni een achtergrondstudie van het WRR, uitgevoerd door Jungmann en Madern, naar de effecten van voorlichting over geld. In maart nam de Tweede Kamer een motie aan om knelpunten in de schuldhulpverlening op te lossen, zoals voorgesteld in onderzoek van HU-onderzoekers, verbonden aan het lectoraat Schulden en Incasso.

Bron: HU.nl