Faculteit Natuur en Techniek op de schop

De organisatiestructuur van de faculteit Natuur en Techniek gaat veranderen. De laag van clustermanagers verdwijnt.

Momenteel bestaat de FNT uit een zestal clusters van opleidingen met daarnaast aparte onderdelen voor het Kenniscentrum, de masters en contractonderwijs. De nieuwe structuur voorziet in vier instituten waar het onderwijs en onderzoek inhoudelijk is verweven, zo stelt faculteitsdirecteur André Henken voor in de notitie FNT 2.0. Daarnaast komen er gemeenschappelijke programma’s (bijvoorbeeld internationalisering) voor de instituten.

Deze operatie moet ertoe leiden dat de schotten tussen de verschillende onderdelen verdwijnen en er een betere verbinding komt tussen onderzoek en onderwijs. Ook ontstaat een heldere en betere overlegstructuur. De huidige organisatie van de FNT wijkt af van de andere faculteiten en loopt met de nieuwe structuur in de pas.

In het nieuwe plaatje is er geen ruimte meer voor clustermanagers. Daarvoor in de plaats komen instituutsdirecteuren en programmamanagers. De bestaande dertien hogere managementfuncties worden gereduceerd tot tien. Twee of drie managers dienen naar een andere functie om te zien. Het aantal teamleiders zal toenemen, wat perspectief biedt voor docenten met leidinggevende ambities.

Directeur Henken heeft de afgelopen periode diverse presentaties gegeven en discussies in de faculteit gevoerd. De faculteitsraad heeft geen instemmingsrecht gezien de minimale personele gevolgen, maar zal wel om advies worden gevraagd. De plannen worden 12 oktober in de raad besproken. Eind 2011 moet de nieuwe organisatie klaar zijn.

Foto: Flaivoloka