Faculteit Techniek naar World Expo Shanghai

De faculteit Natuur en Techniek (FNT) neemt deel aan de World Expo 2010 in Shanghai. Op 23 mei vertrekken zes docenten en negen studenten naar China.

De FNT verzorgt drie presentaties, onder andere over windenergie. Daarnaast zal de HU-delegatie contacten leggen met bedrijven en universiteiten in Beijing, Shanghai en Hongkong voor de uitwisseling van studenten. Ook proberen ze bij bedrijven en universiteiten stage- en afstudeerplaatsen te creëren.

Daan Kuipers, coördinator Minors en Internationalisering, gaat ook mee. ‘We hebben er bewust voor gekozen om meer studenten dan docenten mee te nemen op deze reis. Ze organiseren en filmen de trip, en ze verzorgen een deel van de presentaties. De studenten komen uit verschillende opleidingen, zoals mediatechnologie en technische bedrijfskunde.’

De HU’ers reizen in het kielzog van een gemeentelijke delegatie, die onder andere bestaat uit burgemeester Aleid Wolfsen en de wethouder van economische zaken. Deze heeft als doel Utrecht als een stad van kennis en cultuur te profileren. Toch maakt de FNT geen deel uit van deze delegatie. ‘We zijn er meer een toevoeging op’, verklaart Kuipers.

Zowel de gemeente als de provincie Utrecht investeren ieder 425.000 euro in het project, maar de FNT plant en bekostigt de reis zelf door middel van subsidies. Kuipers: ‘De studenten slapen bijvoorbeeld in een hostel, midden in Shanghai.’ De docenten zitten in een hotel. ‘Maar dat is omdat ze daar managers moeten ontvangen. Dan moet het wel iets chiquer zijn.’