Filmen voor meisjesschool in Kenia

Twee studenten journalistiek maakten in Kenia een promotiefilmpje voor een meisjesschool van de Lornah Kiplagat Foundation. Ook andere faculteiten van de HU zetten zich hiervoor in.

De vierdejaars studenten Laura Hogendoorn en Oscar van der Horst filmden in mei een week op locatie in het Afrikaanse land. De film word ingezet om sponsors te werven voor het project. De school is een initiatief van de Keniaans/Nederlandse hardloopster Lornah Kiplagat  en is genaamd Lornah Kiplagat Sports Academy.

Ook andere faculteiten zijn betrokken bij de oprichting van de school. Eerder schreven enkele studenten van de faculteit Economie en Management (FEM) een businessplan en bogen studenten van de minor People, Planet and Profit zich over de milieuaspecten. Binnenkort gaan FEM-studenten samen met collega’s van de Keniaanse Moi University ter plekke onderzoek doen naar de kosten en werken studenten Natuur en Techniek met de architect de bouwplannen uit. De faculteit Gezondheidszorg zet studenten in  om de behoefte van de plaatselijke bevolking voor een gezondheidscentrum te peilen en de faculteit Educatie wordt betrokken bij de opzet van het curriculum.

De school moet in 2012 de deuren openen en aan enkele honderden kansarme meiden onderwijs bieden. Volgens Paul Jaspers, coördinator en docent international business and management studies, wijkt het onderwijsprogramma af van het in Kenia gebruikelijke uit het hoofd leren. ‘Creativiteit, sport en ict krijgen een belangrijke plaats in het curriculum.’

In juli werken studenten van de FEM en Gezondheidszorg twee weken in Kenia aan hun projecten. Deze Summer School zal elk jaar open staan voor andere studenten. ‘Tijdens het ochtendprogramma gaan zij op pad voor het eigen onderzoek en ’s middags wordt de informatie besproken tijdens jointsessions’, vertelt Jaspers. ‘Hierdoor ontstaat een kruisbestuiving en kijken de studenten bij elkaar over de schutting.’ Het plan is om in september een evenement aan de HU te organiseren.