HU vreest verhoging lonen, maar nog banger voor kabinet

Foto: Kees Rutten

Door de aangekondigde loonsverhogingen wordt het gat op de begroting van de HU nog een stukje groter, bleek bij de laatste vergadering van de Hogeschoolraad. Maar het college van bestuur is nog bevreesder voor wat het nieuwe kabinet gaat doen met het hoger onderwijs.

‘Die loonstijging, die ik jullie van harte gun, maakt het gat op de begroting wel groter.’ Dat zei collegelid Gerard van Assem woensdag 19 juni in de Hogeschoolraad (HSR). De HU krijgt dat geld namelijk niet volledig vergoed van Den Haag, zo legde hij uit. ‘Omdat we relatief veel geld uitgeven aan personeel en bijvoorbeeld minder aan huisvesting. Dat is op zich gunstig, maar het betekent dat we die nieuwe cao wel gaan voelen.’

Nieuw kabinet spannender

Vorig jaar waarschuwden hogeronderwijs-instellingen ook al voor de extra kosten bij een stijgende cao. Toen wezen vakbonden er nog op dat dit ‘niet sjiek’ was: de overeenkomst is door werkgevers en werknemers gezamenlijk gesloten én elke instelling krijgt compensatie van stijgende kosten door het ministerie.

Collegelid Van Assem liet de raad verder weten die extra personeelskosten nog niet zo spannend te vinden. ‘Het nieuwe kabinet vind ik veel spannender.’ Dat nieuwe kabinet heeft plannen om misschien wel tot een miljard te gaan bezuinigen op het hoger onderwijs, zo berekende een PvdA-kamerlid. En daarnaast wil het dat de HU straks voor elke langstudeerder 3000 euro minder krijgt.

Grootste inkomstenbron

Een week geleden werd bekend dat alle werknemers in het hbo op 1 juli er 3 procent meer loon bijkrijgen en in januari nog eens 4 procent. Daarnaast krijgt iedereen twee keer een bedrag van (maximaal) 485 bruto uitgekeerd: op 1 oktober 2024 en op 1 oktober 2025. Dat staat in het nieuwe onderhandelingsresultaat van de onderwijsinstellingen en de vakbonden.

Het college  van bestuur krijgt nog een aardige puzzel voor de kiezen. Het moest al 23 miljoen euro gaan bezuinigen, en daar komt dus mogelijk nog een paar miljoen bij. Er gaat alles bij elkaar zo’n 450 miljoen euro om in de hogeschool, waarbij de Rijksbijdragen de grootste inkomstenbron vormen: bijna 320 miljoen euro.