Fontys trekt meeste eerstejaars, HU doet het redelijk

De Brabantse hbo-instelling Fontys mocht in september met 9.885 de meeste eerstejaars studenten verwelkomen. De HU doet het op een vijfde plaats met 7.363 nieuwelingen redelijk goed.

Bijna 99 duizend eerstejaars studenten zijn afgelopen september aan een hbo-opleiding begonnen. En 9.885 van hen deden dat bij Fontys. Dat is één procent meer dan vorig jaar, maar de hogeschool is nog niet boven de tienduizend eerstejaars uitgekomen, zoals in de jaren voordat de basisbeurs werd afgeschaft.

De eerstejaars bij de HU zijn in absolute aantalen redelijk te noemen, maar percentueel gezien is de groei matig. De instroom bij de HU is 2,8 procent meer ten opzichte van het vorig studiejaar. Dat is in verhouding meer dan Fontys en Inholland (met 2,4 procent), maar de andere grote en middelgrote hogescholen stijgen relatief meer.

Enorme sprong
De Hogeschool van Amsterdam maakt een enorme sprong en trekt bijna elf procent meer studenten dan in september 2015, toen de eerste lichting studenten zonder basisbeurs aan een opleiding begon. Het zijn er nu 9.825.

Sommige hogescholen vestigen na de dip van vorig jaar een persoonlijk record. De Hogeschool Rotterdam is de nummer drie van Nederland en trekt meer dan achtduizend studenten: zes procent meer dan vorig jaar. Het zijn er nog nooit zo veel geweest.

Recordaantal
Onder de grote hogescholen springt verder de Hanzehogeschool Groningen in het oog, die dertien procent meer eerstejaars mocht verwelkomen: een recordaantal van 6.401. Hetzelfde overkomt de kleinere Hogeschool Leiden: na het magere studiejaar 2015/2016 trekt deze hbo-instelling tien procent meer eerstejaars en komt uit op 2.568, meer dan ooit.

Van de hogescholen met meer dan tweeduizend eerstejaars studenten zien alleen Stenden en NHL Hogeschool de instroom dalen. Die twee hogescholen hebben hun hoofdvestiging in Leeuwarden.

© HOP. Bron: Vereniging Hogescholen.