Meer HU-studenten naar het buitenland

Meer HU-studenten gaan een semester in het buitenland studeren. Ook komen er meer buitenlandse studenten naar de HU. Spanje en Finland zijn populair in de uitwisselingsprogramma’s.

Door Gerard Rutten

In 2015-2016 vonden 539 studenten van de HU een studieplek buiten Nederland, tegenover 476 het jaar ervoor. Dat is een stijging van ruim 13 procent, zo blijkt uit cijfers van het International Office (IO) van de HU. Het gaat om studenten die een voltijd bacheloropleiding volgen en voor minimaal een semester in andere landen vertoeven. Meestal gaan ze naar een hogeschool of universiteit waarmee de HU een uitwisselingsprogramma heeft.

Koploper is de Faculteit Economie en Management met 216 studenten, op de tweede plaats volgt de Faculteit Communicatie en Journalistiek (197). Verklaarbaar, want

onder deze twee faculteiten vallen Engelstalige opleidingen zoals International Business and Management Studies (IBMS) en International Communication and Media (ICM). De andere faculteiten tellen zo’n tien tot enkele tientallen reislustige studenten.

Meer keuze
Het aantal buitenland-studenten stijgt al jaren, constateert Nikolien van Lidth de Jeude, adviseur internationalisering van het IO. Volgens haar komt dat onder andere doordat er is geïnvesteerd in duurzame partnerrelaties bij instellingen in het buitenland. Ook is er meer keuze in landen, beseft een groeiend aantal studenten dat het goed staat op het cv en voelen studenten zich meer wereldburger.

Omdat het gaat om uitwisselingsprogramma’s kwamen er ook studenten uit het buitenland naar de HU. Vorig studiejaar volgden 484 uitwisselingsstudenten minimaal een semester onderwijs aan de HU, 68 meer dan in 2014-2015. Hiervan zat de helft in de collegebankjes van de FEM en bijna 180 bij de FCJ. De andere faculteiten kregen bezoek van een handvol tot enkele tientallen buitenlandse studenten.

China
Van de landen die zowel populair zijn bij de HU-studenten en waarvan relatief veel studenten naar de HU komen, staat Spanje bovenaan, gevolgd door Finland. Daarna komen Zuid-Korea, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een vrij grote groep van 56 HU-studenten vertrok voor een periode naar China. Er kwamen geen Chinezen voor in de plaats omdat het hier niet gaat om een uitwisselingsprogramma.

In bovenstaande cijfers zijn geen buitenland-stages opgenomen. Het International Office heeft alleen cijfers van studenten die met een Erasmusbeurs binnen Europa voor een stage aan de slag gingen. Dat waren er zo’n 170.

Minister
Daarnaast hebben er naar schatting jaarlijks nog enkele honderden studenten binnen en buiten Europa een stageplek gevonden, denkt IO-adviseur Van Lidth de Jeude. ‘Bij de Faculteit Gezondheidszorg bijvoorbeeld lopen studenten stage bij ontwikkelingsorganisaties in Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Zij worden nog niet centraal geregistreerd, maar dat zal naar verwachting volgend jaar zijn gerealiseerd.’

Minister Bussemaker heeft deze week in een brief aan de Tweede Kamer nog eens bekrachtigd dat ze het belangrijk vindt dat meer studenten een tijdje in het buitenland studeren. Ook wil ze dat er meer studenten uit andere landen in Nederland aanschuiven. ‘Ik wil dat internationale ervaring meer de norm wordt’, schrijft ze.