Achtergrond

FORUM Minder management en meer contacturen?

Door de centralisatie binnen de HU dreigt het managen belangrijker te worden dan het geven van onderwijs, stelt de commissie-Gispen in het rapport ‘Focus op onderwijs’. Hij adviseert onder meer om het management af te slanken en meer contacturen in te stellen.

Peter Kosterman
opleidingsmanager personeel en arbeid voltijd:

‘De commissie-Gispen heeft ons geïnterviewd omdat wij blijkbaar te boek staan als een van de betere opleidingen van de HU. Onze instituutsdirecteur staat weliswaar op afstand van het onderwijs, maar is essentieel in de vertaling van HU en facultair beleid naar de opleiding. Het gaat om een goede afbakening van taken en verantwoordelijkheden tussen instituutsdirecteur en opleidingsmanager. Daarnaast zijn er in de opleiding teamleiders die geen hiërarchische bevoegdheden hebben en alleen coördineren. Je moet niet één docent de baas laten spelen over de rest, want dan krijg je hommeles. Gelijkwaardigheid is essentieel bij teamvorming en dat impliceert een kaderstellende, maar ook dienende rol van de opleidingsmanager.
De suggestie van Gispen om de afstand tussen het onderwijs en leidinggevenden te verkleinen door het management af te slanken vind ik onzin. Indien er minder – goedbedoelde (en dat meen ik oprecht) – adviezen van centraal zouden komen, dan zou je wellicht kunnen kijken naar het aantal managementlagen. Het onderwijs is te complex om centraal aan te sturen.’

College van bestuur:
‘Het college heeft het rapport op 14 juni in ontvangst genomen, maar wil nog niet inhoudelijk reageren. Eerst moeten de aanbevelingen van de commissie landen in de organisatie. Het college heeft grote waardering voor het werk van de commissie Gispen en alle studenten en medewerkers die hun bijdrage hebben geleverd aan de gesprekken.  Samen op een open manier spreken over wat ons allen raakt, namelijk de kwaliteit van het onderwijs, is het begin van daadwerkelijke verbeteringen. In het rapport staan de studenten centraal. Het geeft daarmee iedereen in onze organisatie de mogelijkheid om te reflecteren op zijn of haar eigen bijdrage aan goed onderwijs aan die studenten.  Ook het college van bestuur krijgt een aantal kritische kanttekeningen mee en bezint zich op de manier om daaraan tegemoet te komen. De komende periode moet een ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid de aanbevelingen omzetten naar concrete verbeteringen, zodat onze studenten nog prettiger kunnen studeren aan de HU.’



Arie van Scheepen
vierdejaars hogere energietechnologie en voorzitter van de faculteitsraad Natuur en Techniek:

‘Het rapport is heel helder en grondig. Er wordt niets in het midden gelaten. Ik sta helemaal achter de passage over de studieloopbaanbegeleiders. Het komt vaak voor dat SLB’ers niet over de kerncompetenties beschikken. Dat is een gemiste kans. Ook wil Gispen meer vakdocenten voor de klas, met name in de gemeenschappelijke propedeuse. Ik ben niet tegen zo’n propedeuse maar zorg ervoor dat zoveel mogelijk studenten van dezelfde opleiding in dezelfde klas zitten. En vakdocenten zorgen voor binding met de opleiding; dan merk je als student wat die inhoudt. De roep om meer contacturen vind ik logisch. Bij de faculteit Natuur en techniek kan je de stof alleen goed begrijpen als je er mee aan de slag gaat; in de praktijk brengt. Zorg er dan voor dat er iemand voor de klas staat die je ermee kan helpen. Ik onderschrijf ook de wens van studenten dat het onderwijs meer uitdagend moet worden. Van de zesjescultuur moeten we af.’