UIT 2022

Fotoverslag: uitgedoste verenigingen bij UIT-Parade

Foto's: Kees Rutten

Langs de Cambridgelaan trok op de tweede dag van de UIT een stoet wagens. Studentenverenigingen met vlaggen, ballonnen en versierde auto’s en bussen. Zo kunnen de duizenden studenten alvast wat sfeer proeven.

Groepjes nieuwe studenten staan langs de kant van de weg. Een ballon van een krokodil is het herkenningspunt van een UIT-groepje. Het ruikt naar zonnebrand en sigaretten. ‘Waar blijven al die auto’s?’, zegt iemand. Het loopt al een half uur uit door technische problemen. Al lijkt niet iedereen dat erg te vinden: tegen een boom doet iemand een powernap.

Als de eerste wagen komt, staat iedereen op. Met ‘Sterrenstof’ van de Jeugd van Tegenwoordig op de achtergrond, rijdt A.U.S.R. Orca voorbij. Vier roeiers boven op de wagen, andere leden in de wagen. Een presentator vertelt over de verenigingen, al loopt zijn commentaar soms wat achter. De volgende wagen laat op zich wachten. Een auto die – ondanks de afgezette weg – door de Cambridgelaan rijdt, krijgt een applaus. Daarna volgt de christelijke gezelligheidsvereniging S.S.R.-N.U.

Het is warm en iemand deelt ijsjes uit aan haar groepje. De rest van de wagens volgen. Tennisrackets hangen uit de raampjes van de rode Engelse bus van T.C. De Uithof. Regenboogvlaggen zwieren door de lucht bij Anteros. Studenten van N.S.U. staan op een witte bus en leden van volleybalvereniging Van Slag lopen al volleyballend langs de route. De verenigingen snellen zich na de optocht naar het Wilhelminapark: dinsdagmiddag is daar de verenigingsmarkt. Op die plek zullen zij zich weer presenteren: klaar om nieuwe leden te werven.