Op kamers

Fréderique (22) woont in een piepkleine kamer bij haar ouders

In deze editie van ‘Op kamers’ zijn we te gast bij derdejaars student Docent Duits Fréderique. Fréderique is 22 jaar oud, danst al haar hele leven en woont met haar ouders in een gezellig huis in Beverwijk.

Woont er: haar hele leven
Grootte: 5m2
Betaalt: €0,-

Fréderique woont bij haar ouders thuis. Dit is een bewuste keuze; liever spaart ze om een huis te kunnen kopen nadat ze afgestudeerd is en een leuke baan heeft. Eén keer per week is ze bij haar vriend die in Utrecht woont en de rest van de dagen reist ze vanuit Beverwijk naar Utrecht.

Als je haar kamer binnenkomt weet je niet waar je moet kijken. Het is klein, maar erg opgeruimd. Overal hangen en staan foto’s, schilderijen, boeken, beeldjes, magneten, gedichten en ga zo maar door. Alles wat in haar kamer staat heeft een verhaal en dit maakt het heel bijzonder.

Fréderique omschrijft haar kamer als ‘een collectie van momenten en gezellige herinneringen’. Ze heeft ook meer nieuwe spullen, zoals een klein schilderijtje met de quote ‘Voor twee redelijk intelligente mensen, doen we soms toch best wel achterlijke dingen’. Dit heeft ze van een goede vriendin gekregen en heeft een mooie plek in haar kast gekregen.

‘Iedere keer wanneer ik op vakantie ga neem ik weer een nieuwe magneet mee,’ vertelt Fréderique. Ze is op veel plekken in de wereld geweest. Voordat ze begon aan de studie Docent Duits heeft ze een jaar in Oostenrijk gewerkt als ski-instructeur. Ze gaf veel les aan Duitssprekende kinderen en wist toen dat ze daar haar beroep van wilde maken. Naast Oostenrijk is ze in Dubai, New York, Praag, Brugge, London, Poznan en nog veel meer plaatsen geweest. ‘Eigenlijk is er geen plek meer voor nog meer magneten, maar toch blijf ik ze kopen als ik op vakantie ben.’

In de kast naast haar bureau heeft Fréderique een grote collectie aan elfen- en uilenbeeldjes staan. ‘Ik heb daar vroeger zoveel voor gespaard en telkens lang moeten wachten voordat ik er één kon kopen. Daar kan ik echt geen afstand van doen. Als ik later mijn eigen huis heb krijgen ze een mooie plek in een vitrinekast.’

Fréderique is dol op lezen en leest graag Engelse, Duitse en Nederlandse boeken. Een tijd geleden heeft ze ‘onzichtbare’ boekensteunen gekocht, waardoor het lijkt alsof haar boeken aan de muur zweven. Dat vindt ze een tof detail van haar kamer.

Als Fréderique nu duizend euro zou krijgen, wil ze graag de foto’s die ze gemaakt heeft in het Duitse Potsdam op een groot canvas laten drukken en die in haar kamer of toekomstige huis hangen. De rest van het geld spaart ze dan voor haar nieuwe huis.