Frites verkopen op de Padualaan. ‘Wij stoppen niet’

Hans en Laura Engels staan er nog, met hun Tour de la Frite. ‘Het is net of het elke dag zondag is.’ De afgelopen weken werd het straatbeeld in De Uithof snel anders. Naast bouwvakkers, ziekenhuispersoneel en omwonende studenten komen er nu kinderen op skates, gezinnen uit Rijnsweerd en steeds meer recreanten uit het bos.

De eerste dagen, nadat de universiteit en de hogeschool op slot waren gegaan, zakte hun omzet naar twintig procent. Inmiddels zitten ze op veertig. Ze zijn de enige gelegenheid waar je iets te eten kunt kopen, samen met Broodje Ben. Vier dagen per week staan ze er, van half twaalf tot zeven uur ‘s avonds. Laura: ‘Gelukkig geef ik hiernaast ook digitaal les en hebben we geen personeel in dienst. We gaan door, we kunnen deze crisis aan.’

Laura: ‘Ik heb het gevoel dat we voorzien in een sociale behoefte. Vooral studenten komen ook voor een praatje.’ Ze houden netjes afstand, maar ze blijven langer staan.

Hoewel Tour de la Frite minder dan de helft van haar klanten ontvangt, profiteert ze ook van het feit dat de Spar, foodcourts en The Basket nu gesloten zijn. Laura: ‘Het is prettig dat er vooral met dit mooie weer genoeg mensen zijn. Maar het is een wankel evenwicht. Zodra het er teveel worden, vrees ik dat het gebied wordt afgezet.

Lees ook: Lach maar, wij vinden dit leuk