‘Fusie Van Hall en Larenstein oké’

Volgens minister Verhagen van Economie, landbouw & innovatie verloopt de fusie tussen de agrarische hogescholen Van Hall en Larenstein volgens het boekje.

Verhagen steunt de wens van het bestuur van de hogeschool ‘om het onderwijs goed te laten aansluiten op de behoeften van het bedrijfsleven’. Hij schrijft dat in antwoord op kamervragen van de PvdA. Die wilde weten wat de schaalvergroting zou betekenen voor de onderwijskwaliteit.

Maar volgens Verhagen is van schaalvergroting geen sprake omdat de hogescholen al sinds 2003 ‘als één instelling functioneren’. Per 1 september zijn het voormalige Van Hall Instituut in Leeuwarden en de Hogeschool Larenstein in Velp niet alleen bestuurlijk gefuseerd, maar gaan ze daadwerkelijk verder als één instelling. De wet fusietoets, waarin de minister kan toetsen of een fusie gerechtvaardigd is, treedt pas op 1 oktober in werking.

De kamervragen over de fusie komen niet uit de lucht vallen. Instellingsblad Resource en de Volkskrant berichtten eerder over onenigheid tussen medezeggenschap en het bestuur van de hogeschool. Volgens docenten zou de fusie ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Maar volgens de directie is dat onzin en maken de docenten zich zorgen ‘om hun eigen winkeltje’.

In 2010 telde Van Hall Larenstein in zijn geheel 4017 studenten. Daarmee is het een van de kleinere hogescholen. De VHL noemt zich ‘onderdeel van Wageningen Universiteit’: daarmee is ze sinds 2004 bestuurlijk gefuseerd.