‘Geen integriteitsschendingen bij Haagse Hogeschool’

Foto: Vysotsky/Wikimedia

Businessclass vliegen was misschien geen goed idee. Maar na een snel onderzoek concludeert de raad van toezicht dat er niets mis is met de integriteit van de bestuurders aan de Haagse Hogeschool.

Op 21 augustus beschuldigden anonieme briefschrijvers het bestuur van de Haagse Hogeschool van intimidatie, vileine spelletjes en financiële belangenverstrengeling. De aanleiding voor de brief zou een aanstaande reorganisatie bij de hogeschool zijn.

Volgens de brief, die in handen is van Omroep West, is er sprake van een ‘verziekte bestuurs- en managementcultuur en belangenverstrengeling’. Ook zou de hogeschoolraad soms geen antwoord krijgen op vragen over de financiën. Verder zette een reis naar China kwaad bloed, omdat de bestuurders businessclass vlogen.

Klopt niet
De raad van toezicht schakelde het onderzoeksbureau 2Solve Investigations in, dat e-mails en documenten bestuurde en gesprekken voerde met betrokkenen. Uit het rapport, dat vertrouwelijk is, blijkt volgens de raad van toezicht dat de meeste beschuldigingen niet kloppen.

En de businessclass tickets? De regels moeten gewoon wat duidelijker. ‘Ofschoon er geen regels zijn overtreden, heeft de raad van toezicht verzocht de regels zodanig te verhelderen dat die maar voor één uitleg vatbaar zijn.’

Champagne
Een andere grief was dat de hogeschool drie jaar lang flessen champagne heeft ingekocht bij familie van een collegelid. Daarmee zou een bedrag van in totaal 1.865 euro gemoeid zijn. Dat was inderdaad niet verstandig, oordeelde het collegelid zelf al, en dat is ook het oordeel van de raad. Maar dat is niet genoeg om van integriteitsschending te spreken.

Collegevoorzitter Leonard Geluk organiseerde gisteren een hoorzitting met de voltallige medezeggenschap. Voorzitter van de hogeschoolraad Mathieu Heemelaar was daar blij mee, zegt hij, net als met de snelle totstandkoming van het onderzoek.

Baasjescultuur
Het onderzoeksrapport zelf heeft hij nog niet gezien. Binnenkort krijgt de hogeschoolraad vertrouwelijk inzage en eigenlijk kan Heemelaar dan pas een oordeel vellen.

Hij betreurt het dat de briefschrijvers anoniem hun zegje hebben gedaan: ‘Daar hebben we ook andere kanalen voor.’ De hogeschoolraad voerde het afgelopen jaar al meerdere gesprekken met het college over de ‘angstcultuur en gevoelens van intimidatie’.

Arbeidsconflicten
Volgens hem staat het personeelsbeleid van de Haagse momenteel voornamelijk in dienst van het management. ‘Zo hebben medewerkers het gevoel dat ze bij arbeidsconflicten tegenover twee personen staan en geen steun in de rug krijgen. Hopelijk komt dit straks weer beter in evenwicht. Daarover zijn we in gesprek.’