Geen vlees eten: bittere noodzaak of irritante hype?

(Geen zin om te lezen? Kijk meteen onze video.)

Voor de één noodzaak, voor de ander ondenkbaar: vegetarisch eten. Het kan niemand ontgaan zijn dat vlees eten slecht is voor het milieu. Het kost te veel water en grond, en vee stoot tijdens het poepen broeikasgassen uit. Daarom (en vanwege dierenleed) is het deze week de Nationale Week zonder Vlees.

Toch zijn we de afgelopen jaren alleen maar meer vlees gaan eten, schrijft NRC. Want onze zelfbenoemde ‘flexitariërs’ nemen het blijkbaar niet zo nauw met de criteria voor hun leefstijl. In plaats van één keer per week, zoals vroeger, eten flexitariërs tegenwoordig soms zelfs elke dag vlees. Sterker nog, ze schijnen hun vleesloze dagen veel te enthousiast te compenseren.

Al met al is 95 procent van Nederland nog gewoon carnivoor en consumeren we zo’n 38 kilo per persoon per jaar. Wij vroegen ons af: Wat zeggen studenten van Hogeschool Utrecht ervan? Is vegetarisch eten noodzakelijk of een irritante hype?

Video: Jessica Buijs