Geen basisbeurs, toch meer feuten

Studentenverenigingen tellen iets meer nieuwe leden dan vorig jaar. Vooral de verenigingen van Delft, Wageningen en Rotterdam trokken meer belangstelling, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen.

Het verdwijnen van de basisbeurs heeft vooralsnog dus geen gevolgen voor het verenigingsleven. 'Lid worden bij een studentenvereniging wordt, ondanks de invoering van het leenstelsel, nog steeds gezien als meerwaarde voor de persoonlijke ontwikkeling', stelt LKvV-voorzitter Floris-Jan ter Bruggen.

121 leden meer
Groot is het verschil overigens niet: de verenigingen verwelkomden dit jaar 9.885 nieuwe leden, en dat zijn er 121 meer dan vorig jaar.

Er zijn uitschieters. Vooral de verenigingen in Delft vallen op, met tien procent meer nieuwe leden. Wageningen en Rotterdam kennen een groei van acht procent. In Groningen mogen ze daarentegen de hand in eigen boezem steken: het aantal nieuwe leden loopt er met tien procent terug.

Studievertraging
De verenigingen dachten dat nieuwe studenten, uit angst voor studievertraging, misschien geen lid zouden durven worden van een studentenvereniging. Ze krijgen immers geen basisbeurs meer.

Studentenverenigingen hebben daar volgens Ter Bruggen goed op ingespeeld. Ze hebben benadrukt hoeveel meerwaarde het heeft om lid te zijn. 'De verenigingen van Delft bieden bijvoorbeeld ook tentamentraining en studiebegeleiding.'

UPDATE
In Utrecht schreven zich tijdens de UIT-week 1399 eerstejaars aan bij de studentenverenigingen in, meldt de LKvK desgevraagd. Vorig jaar waren dat er 1337: een stijging van 4,6 procent.