Gemeente gaat niet over tot ontruiming studentencomplex Overvecht

Het pand aan de Zamenhofdreef in Overvecht is niet meer onveilig. Dat heeft de gemeente zojuist laten weten. Vorige week werd bekend dat het pand zo brandonveilig was dat er direct actie nodig was om de gevaarlijke situatie te beëindigen.

Als de situatie vandaag niet in orde zou zijn geweest dan had de gemeente vandaag tot ontruiming over kunnen gaan. De studenten hadden dan naar vervangende woonruimte moeten verhuizen.

Op 20 juni 2013 verleende het college een vergunning voor het verbouwen van het kantoorpand aan de Zamenhofdreef 77 naar kamerverhuur (95 kamers). Hier wonen grotendeels studenten. Tijdens meerdere inspecties zijn tal van gebreken geconstateerd. Vergunninghouder, Stichting Volkshuisvesting Utrecht (SVU), is hier meerdere malen op gewezen door het bouwtoezicht.

Op 1 oktober is door het bouwtoezicht en de brandweer weer een inspectie uitgevoerd. Het pand was toen volledig in gebruik, maar de brandveiligheidsvoorzieningen ontbraken of waren onklaar gemaakt. De gemeente heeft toen een ultimatum gesteld: vandaag moest het pand weer brandveilig zijn.

Vanochtend is er weer een inspectie geweest. De SVU blijkt genoeg maatregelen te hebben getroffen om een ontruiming te voorkomen. De studenten kunnen in het pand blijven wonen.

Foto: Google Streetview