Geri Bonhof leidt team dat kerncurriculum vernieuwt

Geri Bonhof, oud-collegevoorzitter van de HU, wordt voorzitter van het ontwerpteam dat een nieuw kerncurriculum voor het primair en voortgezet onderwijs gaat opstellen. Dat schrijft Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

De installatie van het ontwerpteam volgt op het advies van het Platform Onderwijs2032 waarin staat welke kennis en vaardigheden kinderen in de toekomst moeten aanleren. De uitgangspunten worden vertaald in een nieuw curriculum. Dit gebeurt niet apart per vakgebied of schoolsoort; er moet een totaal ‘curriculumbouwwerk’ komen.

Docent en schoolleider
De vernieuwing van het curriculum duurt langer dan deze kabinetsperiode, schrijft Dekker in de brief. Bonhof is de geschikte persoon om het team te leiden vanwege haar ervaring als bestuurder maar ook als docent en schoolleider. Ze vertrok in september 2015 na twaalf jaar voorzitterschap bij de hogeschool. Verder was zij vicevoorzitter van de koepelorganisatie Vereniging Hogescholen en lid van de Onderwijsraad.

Het ontwerpteam bestaat daarnaast uit tien personen die binnenkort bekend worden gemaakt. Dit zijn vier leraren, twee schoolleiders, een bestuurder en drie curriculumexperts.