Geschiedenisstudent Floris Boudens door de SP geroyeerd

Floris Boudens, student aan de lerarenopleiding geschiedenis aan de HU, is uit de SP gezet. Hij werd dit jaar gekozen als lijsttrekker voor de Utrechtse fractie in de gemeenteraad. Volgens de leiding van de SP is Boudens lid van meerdere partijen en dat mag niet volgens de statuten, schrijft de Utrechtse nieuwssite DUIC.

Hij zou naast lid van de SP, ook lid zijn van de jongerenorganisatie ROOD en het Marxistisch Forum. Bijna veertig andere SP-leden zijn met hem aan de kant gezet, waaronder het Utrechtse Statenlid Michel Eggermont. De oud-leden stellen dat ROOD en Maxistisch Forum geen politieke partijen zijn en het royement van de SP dus onwettig is.

Boudens en Eggermont kondigen aan dat ze het besluit van de SP aan zullen vechten. Hoe is nog niet bekend. ‘Ik kan mij niet voorstellen dat ik dit alleen ga doen. Zoals onze ideologie luidt: samen sta je sterk’, stelt Boudens. De HU-student leraar geschiedenis besprak in september met Trajectum zeven oplossingen voor de woningnood.