Gezocht: verhalen over FC Dondersstraat 65

Gezocht: buurtbewoners, oogartsen, HU-studenten en –medewerkers die verhalen kunnen vertellen over het pand FC Dondersstraat 65, het huidige onderkomen van het Institute for Life Sciences & Chemistry.

De Utrechtse projectontwikkelaar Driestar is op zoek naar de oral history van het gebouw waar voorheen het ‘ooglijdersgasthuis’ in was gevestigd. De belegger heeft het markante pand gekocht van de Hogeschool Utrecht: de aldaar gevestigde opleidingen verhuizen in 2015 naar De Uithof.
De verhalen worden gepubliceerd op de website www.donderswatmooi.nl en in een boek. Een eerste publicatie is onlangs verschenen en handelt over de in 1894 geopende oogheelkundige kliniek. Het is de bedoeling dat er ook een tweede editie komt met artikelen van onder meer buurtbewoners en andere gebruikers. De HU was sinds 1990 eigenaar van het gebouw.

Driestar is op zoek naar een nieuwe bestemming voor het pand. Dat kan een mix zijn van horeca, onderwijs, kantoren en woningen. ‘Het zou mooi zijn als de gemeente deze functiemenging in het bestemmingsplan kan opnemen’, zo staat op de site. In ieder geval moeten buurtbewoners, de gemeente en instellingen voor monumentenzorg het eens zijn met de nieuwe gebruikers.

Opleidingsmanager Geert Schoenmakers zal het gebouw na de verhuizing naar De Uithof missen, vertelt hij op de site. Maar hij ziet ook de voordelen van een modern onderkomen. ‘En nu maar hopen dat dat de pijn van het afscheid van dit unieke Ooglijdersgasthuis zal verzachten.’