Columns

Gijs’ zomer viel vies tegen

Foto: Kees Rutten

Mijn lezers zullen weten dat mijn leven een aaneenschakeling is van toevallige ups en downs, maar deze zomer overtrof de verbazing. Waar het in een eerdere column maar een rollercoaster was, was dit the highway to hell. En dat, terwijl alles was gedoemd te slagen deze vakantie. Ik had mijn porfolio voor school ingeleverd, zou veel geld verdienen en ook nog op vakantie gaan ter bevordering van mijn cv. Niets van dat alles.

Mijn portfolio kreeg niet eens een cijfer: N/A.

Ik moest onvoorzien veel geld uitgeven aan huur, mijn fiets werd gestolen, en ik ontving een boete voor het niet aangeven van mijn omzetbelasting. Daarna kreeg ik weer mot over cijfers en vakken met de HU. Omdat mijn geld op was, kon ik die vakantie naar het beloofde land Frankrijk wel uit mijn hoofd zetten. Als klap op de vuurpijl werd besloten dat ik mijn kamer moet verlaten, een proces dat op zichzelf al een column waard is. Ten behoeve van het respect voor de verhuurders, wijd ik daar geen andere woorden aan dan deze.

Als je denkt dat dit het was, lieg jezelf voor, want ik was van plan met een goede vriend de radio voor de UIT te presenteren. Ook hij zei een weekend tevoren af. Overigens wel met medische redenen. Een goed excuus, een slechte week. Kortom, een vreselijke zomer.

If you’re going through hell, keep on going’, zei mijn meest absolute voorbeeld eens, Winston Churchill, dus ik zette me met goede moed in voor de volgende uitdagingen. Zijn donkere stem ging verder in mijn hoofd: ‘We shall go on to the end.’

Heb vooral geen medelijden met me. Ik was dit voorjaar al twee weken weggeweest, heb een goede studententijd en woon in een mooi land.

Ik ben nu net begonnen aan het nieuwe studiejaar en kon niet gelukkiger zijn. Mijn herkansing is met een ruimvoldoende beoordeeld; de uitslagen van de onderzoeken van die vriend waren zeer gunstig; ik verdien weer wat geld. En daarnaast ben ik alweer bezig met mijn tweede, veel betere boek. Het mooiste van al: ik ben stapelverliefd geworden op de hoofdpersoon! Het is geen fictie.

John Lennon had gelijk toen hij zei: ‘Het leven is wat je overkomt, terwijl je andere plannen maakt.’