Tot 21 september geen nieuwe kleren kopen

Foto: Maarten Nauw

‘Tienduizend mensen die van 21 juni tot 21 september geen kleren kopen.’ Dat is het doel van de Slow Fashion Summer campagne. Morgen staat er bij de ingang van elk HU-pand een rekje met gratis kleren. Het is de bedoeling dat iedereen daar wat van pakt en er iets van zichzelf voor terug hangt. Het Green Office vraagt op die manier aandacht voor de campagne.

De kledingindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld. De katoenteelt verbruikt een kwart van de wereldwijde pesticiden. Giftige verf vervuilt de rivieren. En voor de productie van een t-shirt en een spijkerbroek kun je 175 keer in bad. Daarna moet het duizenden kilometers worden getransporteerd. Naar schatting is textiel goed voor 10 procent van de CO2-uitstoot in de wereld. Dat melden de initiatiefnemers achter het project op hun website.

Twintigers zijn vermoedelijk de grootste vervuilers, schrijft NRC. Doordat kleding zo goedkoop is, steeg de productie ervan de afgelopen tien jaar met 400 procent. Een reden temeer om op de hogeschool een kledingruil te beginnen, vindt het Green Office. Medewerker Pascalle van Alderwegen is optimistisch: ‘De meeste mensen geven gemakkelijk een kledingstuk weg, we hebben al heel veel verzameld voor de zes rekken op school. Trouwens, shoppen bij tweedehandswinkeltjes is minstens zo leuk.’

Ze hoopt dat zoveel mogelijk mensen zich aansluiten bij het plan om drie maanden geen nieuwe kleren te kopen. Op dit moment staat de teller op ruim tweeduizend deelnemers.  Nog ruim drie weken te gaan voordat de kledingstaking van start gaat.