Goed nieuws voor Erasmusstudenten in het Verenigd Koninkrijk

Foto: Pixabay

Goed nieuws voor studenten die op dit moment in het Verenigd Koninkrijk studeren met een Erasmusbeurs: voorlopig hoeven zij zich geen zorgen te maken over de Brexit. Alle Erasmusstudenten die op 29 maart nog in het Verenigd Koninkrijk zijn, kunnen hun uitwisseling voltooien. Ook houden ze de rest van hun verblijf recht op financiële steun.

De Europese Commissie heeft afspraken gemaakt om de beurzen voor studenten nu nog voort te zetten. Het gaat om ongeveer 14.000 jongeren in totaal. In het ergste scenario hadden deze studenten, stagiaires en onderwijsmedewerkers hun verblijf moeten stopzetten en zouden zij ook niet langer subsidie kunnen ontvangen.

Ook deelnemers uit het Verenigd Koninkrijk die in één van de 27 EU-landen verblijven, kunnen hun studie, stage of uitwisseling afmaken. De Europese Commissie nam dit besluit zodat deelnemers aan het Erasmus+-programma niet de dupe worden van een eventuele ‘no-deal’-Brexit.

Toch is er ook nog onzekerheid. Voor studenten die ná 29 maart naar het Verenigd Koninkrijk willen afreizen, is het nog de vraag of dit gaat lukken. Dat moet uit latere onderhandelingen blijken.