Bij de les

Goed voor de groep, vanaf de start

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Alard Joosten, met vijf tips voor een goede start van de eerste les.

Heb jij ook genoten van een heerlijke zomervakantie? Veel nieuwe energie opgedaan? Klaar voor de start van het nieuwe schooljaar?

Iedere keer vraag ik mij aan het begin weer af: kan ik het nog wel, dat lesgeven? Lukt het mij om de aandacht van dertig studenten te krijgen? Zenuwen gieren dan even door mijn keel. Hoe is dit bij jou?

Met deze vijf tips kun jij de start van jouw eerste les tot een succes maken, voor jou en jouw studenten.

1. Wees een gastheer

Zorg dat je eerder dan de studenten aanwezig bent in het lokaal. Zet de tafels klaar, zorg dat de beamer werkt, veeg het bord schoon, heb je materialen op orde en zorg dat alle rommel is verwijderd. Wees gereed om de eerste studenten te ontvangen.

1. Maak contact

Maak oogcontact met de studenten als ze binnenkomen en heet ze met een glimlach welkom. Ga eens bij de deur staan, geef de studenten een hand en stel jezelf voor. Loop door het lokaal, toon interesse en informeer bij de studenten naar de vakantie, de vorige les etc. Laat zien en horen dat iedereen telt. Start met dat je blij bent dat iedereen er is, maar heb ook aandacht voor de afwezigen.

1. Ken de namen

Door de studenten bij hun naam te kennen, voelen ze zich gezien en gekend. Bereid je voor door een print van de klassenlijst met foto’s te maken en leer alvast een paar namen uit je hoofd. Als je bij de deur gaat staan en de student zijn naam zegt, luister je goed en herhaal je zijn/haar naam hardop waarbij je de student aankijkt. Oefen vervolgens in de les als de studenten bezig zijn. Laat de studenten overigens ook de namen van elkaar leren.

1. Spreek je positieve verwachtingen uit

Formuleer een uitdagend doel dat je wilt halen met je studenten aan het einde van de cursus (‘jullie gaan allemaal slagen voor deze cursus’/’jullie hebben allemaal aan het einde van deze cursus een publicabel artikel geschreven’). Leg de lat hoog, maar haalbaar, en geef aan hoe de studenten dit gaan bereiken met ondersteuning van jou. En van elkaar!

1. Ga direct aan de slag

Wek de interesse op door een motiverende opening waarin je de aandacht van de studenten trekt. Denk aan een kort filmpje, een anekdote, een stelling, een actuele gebeurtenis etc. Zorg ervoor dat de opening aansluit bij de inhoud van de les en bij de belevingswereld van de studenten. Laat de studenten vervolgens direct aan de slag gaan met een korte opdracht vergelijkbaar met of afkomstig uit het werkveld. Laat ze de praktijk doen waardoor ze direct zelf ervaren wat ze nog moeten leren. Stimuleer daarbij de samenwerking.

Wedden dat je het lesgeven niet verleerd bent!

Kijk voor meer informatie op: www.dedocentenacademie.nl