Goede scholier wordt snelle student

Wie op de middelbare school hoge cijfers haalde, doet later minder lang over zijn studie. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral in het hbo blijkt het gemiddelde eindexamencijfer een goede voorspeller van de studieduur. Van de groep hbo’ers die op de havo gemiddeld lager dan een zes haalde, heeft 48 procent na vijf jaar een diploma. Vwo’ers met dezelfde eindexamencijfers doen het beter in het hbo: na vijf jaar heeft zeventig procent een diploma op zak.

Het CBS volgde het studieverloop van scholieren die in 1999 slaagden voor het eindexamen. In totaal stroomde 47 procent van hen door naar het hbo en ging een kwart naar de universiteit. De rest studeerde verder in het mbo of vwo, ging werken of vertrok op reis.(HOP)