Goede start voor X is Festival

X is Festival maakte gisteren een mooie start in Utrecht. Studenten en docenten van de FCJ-opleiding CMD en medewerkers van de dienst M&C zetten een divers programma neer op vier podia. Thema: 'een visie op de toekomst die we zelf ontwerpen'. Bezoekers dompelden zich onder in de wereld van design, communicatie en media.

Sprekers van naam en faam stonden op het hoofdpodium City Bioscoop. Koert van Mensvoort (Next Nature) gaf een insight in de versmelting tussen natuur en techniek, John Meulemans (3Sixtyfive) liet zien wat hot en happening is, Tijmen Schep (SetUp) vertelde over knuffeldrones. Thijs Waardenburg en Belinda Werschkull (docenten CMD) deelden hun ervaringen op het SXSW festival, hét podium waar de wereldwijde creatieve industrie samenkomt. Slotspreker Pernille Kok-Jensen (trendresearchburo Mare) gaf een deep insight in de creatieve voorhoede van de millenials, de BAGgers (Born After Google). Of zoals ze ze zelf noemt, de unicorns.

Vroege afterparty
City Bioscoop was ook het podium voor student-seminars. In ACU konden bezoekers een workshop VJ’en volgen en werden documentaires vertoond en Kapitaal, de creatieve werkplaats op de Plompetorengracht waar veel CMD’ers aan hun projecten werken verzorgde workshops Scrum en Zeefdruk. Geert-Jan Bogaerts en Jeroen Dish hielden lezingen over Visual Storytelling en de visie van de VPRO op tv en digitale media.

Slotakkoord op het hoofdpodium was voor voormalig CMD-docent Frank Meeuwsen en dagvoorzitter Laurens Vreekamp. Zij gaven een frisse kijk op de dag en nieuwe ontwikkelingen op het vakgebied. De afterparty in Kapitaal was volgens Meeuwsen de vroegste ooit, maar op een trendsettend event als X is Festival moet dat kunnen. Bedoeling is dat na deze eerste editie het festival uitgroeit tot een podium voor de creatieve industrie, waar de opleidingen van de faculteit Communicatie en Journalistiek laten zien wat ze in hun mars hebben.