Groningen trekt relatief de meeste jongeren

Ieder jaar verhuizen bijna honderdduizend 18- tot 21-jarigen naar een andere gemeente. Tweederde doet dat voor zijn studie.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijfert dat verreweg meeste jongeren tussen 2006 en 2008 naar Amsterdam, Groningen en Utrecht verhuisden: jaarlijks tussen de zes- à zevenduizend per stad.

In de vier grote steden is hun aandeel het grootst in Utrecht (dertig procent van de nieuw gevestigden). Amsterdam (23 procent), Rotterdam (19 procent) en vooral Den Haag (14 procent) blijven daar bij achter.

Van de overige steden met een universiteit of hogeschool spant Groningen de kroon. Daar is bijna de helft van de nieuwkomers tussen de 18 en 21 jaar oud. Maastricht (37 procent), Nijmegen (36 procent) en Wageningen (33 procent) volgen op gepaste afstand. Ook in de hbo-steden Leeuwarden, Zwolle en Breda is het aandeel jonge verhuisden relatief hoog.

Ruim de helft (51 procent) van alle jonge verhuisden legde een afstand van meer dan 35 kilometer af. Van de studenten die in Maastricht of Wageningen terecht kwamen, gold dit voor bijna driekwart.