Grote actie tegen afschaffen ov-studentenkaart

Op vrijdag 8 november organiseren de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) samen het ‘Spoorcollege’. Ze rijden met een trein door Nederland om aandacht te vragen voor het behoud van de ov-studentenkaart.

Wanneer studenten geen ov-kaart meer krijgen, lopen hun gemiddelde reiskosten op tot 1059 euro per jaar. Een flink bedrag. Volgens LSVb voorzitter Jorien Janssen beperkt dit studenten in hun keuzevrijheid: 'Veel studenten volgen nu een master in een andere stad dan hun bachelor. Zonder ov-kaart lopen deze reiskosten snel hoog op. Studenten zullen eerder een opleiding dicht bij huis kiezen, dan de opleiding die het best bij hen past.'

Gevolgen voor iedereen
Als de kaart afgeschaft wordt, zullen studenten minder gaan reizen en dat heeft volgens de studentenorganisaties gevolgen voor de hele maatschappij. Omdat ov-bedrijven hun inkomsten zien dalen zullen er volgens hen lijnen verdwijnen en zal het openbaar vervoer wordt duurder voor iedereen.

Om aandacht te vragen voor de problemen die het afschaffen van de kaart oplevert, mogen de organisaties een trein lenen van de NS. Die zal op 8 november langs de grote studentensteden rijden. In de coupés worden activiteiten georganiseerd en op de tussengelegen stations laten studenten van zich horen.

Meer informatie over het programma volgt later op spoorcollege.nu

UPDATE
De trein arriveert om 12.49 uur op het Utrechtse CS (spoor 9) en blijft een half uur staan. Studenten worden opgeroepen hier te verzamelen en verder mee te reizen. Aanwezig is onder meer Michel Rog, Tweede Kamerlid van het CDA.