‘Guerrilla-actie’ voor gescheiden afval

Een groep docenten van de faculteit Economie en Management (FEM) heeft een aantal vuilnisbakken voorzien van labels met ‘plastic’ en ‘food’. Zij ergeren zich eraan dat afval niet gescheiden wordt opgehaald maar op één hoop gegooid.

Het initiatief komt van docent Yael Brenner. Zij formeerde met een aantal andere docenten de werkgroep Sustainable FEM, die ijvert voor duurzaamheid. De vuilnisbakken zijn vorige week donderdag op verschillende plekken in de faculteit geplaatst. De groep is ook een Facebookpagina gestart.

Teleurgesteld
Volgens Julia Planko, een van de werkgroepleden, is er meerdere keren op aangedrongen om het afval apart op te halen. Zij kregen echter keer op keer te horen dat het niet mogelijk is. ‘Wij zijn erg teleurgesteld, want studenten en docenten willen dat graag. Met deze guerrilla-actie willen we laten zien dat afval scheiden makkelijk is’, zegt de docente international business and management studies.

Dora Spronk, projectleider bij de afdeling Vastgoed en Facilities, stelt in een reactie dat de hogeschool voor een deel aan afvalscheiding doet. Overal staan papierbakken terwijl de cateraar glas en plastic verpakkingen apart afvoert. ‘Maar het kan nog beter’, erkent zij. In de nieuwbouw en na de renovatie van bestaande panden is het de bedoeling om ook plastic en voedsel te scheiden. Er ligt inmiddels een plan voor de Heidelberglaan 7, dat momenteel verbouwd wordt.