Half miljoen euro beschikbaar voor onderwijsideeën van studenten

Netwerkdag Institute for Engineering/archieffoto: Femke van den Heuvel

Studenten met een goed idee voor een activiteit die de onderwijskwaliteit verhoogt, kunnen aankloppen bij de afdeling Studentenparticipatie van de HU. Er is in totaal vijf ton beschikbaar.

Donderdag 29 maart worden de eerste contracten met zeven goedgekeurde projecten ondertekend. Het potje heet officieel Fonds Investeren in Kwaliteit van Onderwijs (FIKO) en is ter beschikking gesteld door het college van bestuur.

Een van de zeven projecten is van studievereniging Codex, van de juridische opleidingen. Het krijgt 12.000 euro voor de samenstelling van readers met onder meer collegeverslagen, oefententamens en tips & tricks van ouderejaars. De organisatie van Selficient ontvangt ruim 40.000 euro, zodat zij hun prijswinnende duurzame huis opnieuw kunnen opbouwen in het Utrecht Science Park.

Netwerkevent
Ook is 25.000 euro gereserveerd voor een festival over medezeggenschap, georganiseerd door Vereniging MUST, de griffie en de afdeling Participatie van de hogeschool. Voor studenten van het Institute for International Business Studies is 8000 euro beschikbaar voor een netwerkevent met alumni. Verder ondersteunt FIKO met 1250 euro een initiatief vanuit de minor Leiderschap: een informatiedag voor bestuurlijk actieve studenten uit het hele land.

Borrels en andere feestelijke bijeenkomsten maken geen kans op subsidie. Initiatieven moeten bijdragen aan de verbetering van de onderwijskwaliteit en voor langere tijd effect hebben binnen de HU. ‘Het festival over medezeggenschap bijvoorbeeld kan het volgende jaar opnieuw georganiseerd worden’, zegt Suzanne Boone, adviseur Studentenparticipatie. ‘We kunnen hierdoor een flinke impuls geven aan de medezeggenschap. Door dit te organiseren zetten we de toon, waar we volgende jaren op kunnen voortborduren.’

Het fonds maakt deel uit van de zogenaamde voorfinanciering door universiteiten en hogescholen: een compensatie voor studenten vanwege de afschaffing van de basisbeurs. Het college voerde hierover twee jaar geleden gesprekken met studenten uit de medezeggenschap.

Groslijst aan voorstellen
Dit resulteerde in en groslijst aan voorstellen. Voor een deel pakt het college die zelf op, zoals de instelling van een inwerkprogramma voor nieuwe docenten en de ontwikkeling van een alumnibeleid. Daarnaast kunnen studenten zelf met initiatieven op de proppen komen. Het fonds is ondergebracht bij de afdeling Studentenparticipatie, onderdeel van de Dienst Onderwijs, Onderzoek en Studentzaken. Een commissie van studenten beoordeelt de projecten. Ideeën zijn welkom via de site actiefnaastjestudie.nl/fiko, zolang de vijf ton nog niet op is.