Hbo-monitor: arbeidsperspectieven hbo-geschoolden gunstig

Gemiddeld gezien gaat het goed met hbo-afgestudeerden op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse hbo-monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University. Hbo-opgeleiden van de lichting 2019-2020 hebben bijna allemaal een baan; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze opgeleid zijn. 60 procent daarvan heeft een vaste baan.

Aan het onderzoek hebben meer dan 25.000 alumni meegedaan. Hbo’ers doen het al jaren goed op de arbeidsmarkt, maar het valt op dat deze laatste lichting het beter doet dan hun voorgangers die in 2019 op banenjacht gingen.

De werkloosheid van de lichting 2019/2020 is gedaald naar 2,6 procent, hun voorgangers noteerden hier nog 4,2 procent. Verder heeft 61 procent van de laatste lichting een vaste aanstelling, bij de lichting van een jaar eerder was dat 59 procent.