‘Hbo-studenten geliefd doelwit voor recruiters’

Foto: Femke van den Heuvel

Ben jij tijdens je studententijd al eens benaderd door een recruiter? Dat is volgens onderzoekers van het Arbeidsmarkt Gedragdsonderzoek (AGO) geen uitzondering. ‘Recruiters weten studenten steeds beter te vinden’, stellen zij. Met name hbo-studenten zouden geliefd zijn.

Uit hun cijfers blijkt dat meer dan de helft van de studenten in het laatste jaar van hun studie benaderd wordt, en dit aantal blijft stijgen. Toch zou niet iedereen in de belangstelling staan. ‘Vrouwelijke studenten krijgen veel minder aanbiedingen.’

Studenten zouden nu zelfs meer in de belangstelling voor een baan staan dan de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking. ‘Studenten zijn natuurlijk voor werkgevers een interessante groep om te werven en willen deze zo vroeg mogelijk aan zich binden’, aldus AGO.

Hbo-studenten worden het vaakst benaderd. De meeste aandacht krijgen bedrijfskundigen. Een ruime meerderheid (61 procent) van deze studenten wordt minimaal een keer per kwartaal benaderd voor een baan.

Daarna volgen studenten van de richting welzijn (50 procent), economie (49 procent), management & bestuurskunde (48 procent) en informatica & ICT (46 procent). De minste interesse is er voor studenten van gezondheidszorg en verpleegkunde, hier wordt maar 21 procent van de studenten benaderd door een recruiter.