Van hbo naar master kost je ‘slechts’ jaar basisbeurs

Hbo-studenten die een universitaire master willen doen na hun opleiding lopen geen ‘jaren’ aan basisbeurs mis vergeleken met andere masterstudenten. Dat betreft slechts één jaar. Dat meldt demissionair minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf na berichtgeving door Radar, het consumentenprogramma van Avrotros. De basisbeurs is met ingang van het collegejaar 2023-2024 terug in het hoger onderwijs en geldt voor alle studenten, dus ook voor wie al aan een studie is begonnen. Voorwaarde is wel dat de studenten nog recht hebben op studiefinanciering, oftewel binnen het aantal jaar zitten dat de studie officieel duurt. Minister Dijkgraaf vindt het ‘moeilijk uit te leggen’ dat een hbo-student die na zijn hbo-bachelor een eenjarige wo-master wil gaan doen, geen basisbeurs krijgt. Terwijl iemand die wèl krijgt als diegene een hbo-master was gaan doen. Volgens minister Dijkgraaf is dat iets voor een volgend kabinet om aan te pakken.