Hbo-economen zijn kampioen studieschuld aflossen

Economen uit het hbo lossen hun studieschuld het snelst af, terwijl kunstenaars en theaterwetenschappers er het langst over doen. RTL Nieuws heeft een ranglijst van vlotte aflossers gemaakt.

De verschillen in die ranglijst zijn aanzienlijk. Na een studie in het hbo betalen economen 46 procent sneller af dan gemiddeld, terwijl musici juist 25 procent langzamer zijn. Dat heeft natuurlijk met hun inkomen te maken, en met de opgebouwde studieschuld.

Onder academici zijn scheikundigen het snelst van hun lening verlost: zij lossen zo’n twintig procent sneller af dan gemiddeld. Opvallend hoog staan ook oud-studenten godgeleerdheid (veertien procent boven het gemiddelde).

Gemiddelde studieschuld
Maar dat zijn wel de extremen op de lijst. Oud-studenten betalen in de meeste gevallen ongeveer even snel terug, met een marge van pakweg zes procent sneller of langzamer. De gemiddelde studieschuld is volgens de gegevens van RTL 12.600 euro.

RTL Nieuws heeft cijfers opgevraagd bij het ministerie van Onderwijs. Zo’n vijftienduizend oud-studenten blijken een schuld van 50 duizend euro of meer te hebben. Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat de onderliggende gegevens niet openbaar zijn.