‘Hbo’ers onvoldoende voorbereid op arbeidsmarkt’

Eenmaal aan het werk, vinden afgestudeerde hbo’ers dat ze onvoldoende zijn voorbereid op hun baan. Ook bedrijven zijn niet altijd tevreden over het niveau van hbo’ers.

Zowel starters als werkgevers beoordelen de aansluiting op de arbeidsmarkt gemiddeld met een 6,5, blijkt uit onderzoek van stagebemiddelaar ‘StudentenBureau’. De 88 ondervraagde hbo-docenten lijken de aansluiting op de arbeidsmarkt positiever in te schatten; ze gaven gemiddeld een 7,6.

'Net afgestudeerde werknemers blijken vooral moeite te hebben met tijdmanagement', zegt directeur Laurens Simonse van ‘StudentenBureau’. 'Het hele schoolgaande leven hebben anderen de prioriteiten van deze twintigers bepaald. Het blijkt een grote overgang om dit ineens zelf te moeten doen.'

Volgens het onderzoek, waarvoor 1056 starters werden ondervraagd, biedt een IT-opleiding de beste kans op werk. Een starter in deze sector zoekt gemiddeld iets minder dan twee maanden naar werk, en beloont dat met een zeven. Tachtig procent van de IT-starters geeft bovendien aan dat hij de juiste studiekeuze heeft gemaakt.

Van alle ondervraagde starters had bijna de helft liever een andere opleiding willen doen. Meestal omdat ze andere interesses ontwikkeld hebben, maar ook omdat de kwaliteit van de studie tegenviel en er weinig kans is op een baan op niveau. Uit het veel grotere onderzoek voor de HBO-monitor van afgelopen zomer bleek dat vier van de vijf hbo’ers met de kennis van nu dezelfde studie gekozen zou hebben.

Omdat de enquête is uitgevoerd onder een relatief beperkt aantal starters, zegt deze weinig over de baankansen van alle afgestudeerde hbo’ers. Volgens de HBO-monitor heeft 86 procent binnen drie maanden een baan. Voor driekwart geldt dat ze een functie op hbo-niveau hebben.