Hbo’ers willen hulp bij solliciteren

Bijna zestien procent van de jongeren is werkloos en dat is dubbel zoveel als de totale werkloosheid in Nederland. hbo’ers maken zich volgens onderzoek van het 1V Jongerenpanel van tv-programma EenVandaag weinig zorgen over hun toekomst, maar tegelijkertijd geven ze aan meer te willen leren over solliciteren.

Slechts 38 procent van de hbo-studenten denkt te maken krijgen met jeugdwerkeloosheid, de rest ziet de toekomst zonnig in. Of dat terecht is, moet nog blijken want de werkloosheidscijfers stevenen af op een nieuw record in de recente Nederlandse geschiedenis.

Brieven schrijven
Een baan krijg je meestal pas na een succesvol doorlopen sollicitatieprocedure. Daarbij moet jouw brief niet alleen opvallen tussen de honderden anderen die je toekomstige werkgever krijgt toegestuurd, je moet ook een goede eerste indruk maken tijdens het kennismakingsgesprek.

In de meeste opleidingen wordt aandacht besteed aan het schrijven van sollicitatiebrieven en de presentatie tijdens een sollicitatiegesprek, maar dit is volgens de studenten nog te weinig.  Zij geven in het 1V-onderzoek aan dat ze op school niet voldoende leren over solliciteren. Dertig procent van de studenten heeft behoefte aan meer begeleiding bij het schrijven van een brief of cv. Voor extra sollicitatietraining is zelfs 44 procent wel te porren.

Verplicht
Op de vraag of opleidingen verplicht sollicitatietraining aan zouden moeten geven, is het antwoord dan ook duidelijk ‘ja’. Bijna zeventig procent vindt dit een goed idee.