Student en start-up

‘Het bedrijfsplan staat nog in de kinderschoenen’

Jesse Enkelaar (links) en Jasper Palman - foto: Jesse Enkelaar

In deze serie interviewen we HU-studenten die een eigen bedrijf zijn gestart. In aflevering zeven: Jesse Enkelaar (25) en Jasper Palman (23), beiden derdejaars Ondernemerschap en Retail Management. In maart zijn ze begonnen aan het project Steun Horeca Utrecht, een soort online Gouden Gids voor de horeca in Utrecht. Anderhalve week geleden besloten ze een doorstart te maken, buiten hun studie om. ‘Als alles in Utrecht is opgezet, breiden we uit naar de rest van Nederland.’

Wat is Steun Horeca Utrecht precies?
Jasper: ‘Het is in principe een online Gouden Gids voor de Horeca in Utrecht. Op onze website staan bedrijven genoemd waar je via een linkje een broodje, borrelbox of diner kan bestellen om af te halen of thuis te laten brengen. Het verschil tussen ons platform en een bedrijf zoals Thuisbezorgd zit in het winstoogmerk.’

Jesse: ‘Bij partijen zoals Thuisbezorgd betalen horecaondernemers belachelijk veel. Tussen de 13 en 32 procent van de omzet moeten ze aan hen afstaan. Het is niet dat we soortgelijke bedrijven willen zwartmaken, maar we denken wel dat er een eerlijker systeem voor horecaondernemers opgezet kan worden. Daarom zijn wij Steun Horeca Utrecht begonnen. Via ons platform kunnen mensen bestellen, maar gaat de bestelling direct naar de ondernemer. Zo hoeven ze niet per bestelling een percentage aan een derde partij af te dragen. Een stuk eerlijker voor de ondernemer dus.’

Screenshot van de site van Steun Horeca Utrecht

Jasper: ‘Wat je ziet is dat veel horecaondernemers tijdens corona zijn gaan bezorgen om hun vaste klanten te kunnen bedienen. Voor dié ondernemers – die een arbeidsintensieve productie hebben – is het niet winstgevend om via platformen als Thuisbezorgd te bezorgen. Er zijn voor hen veel te hoge kosten verbonden aan de productie van hun maaltijden om dat percentage te kunnen missen.’

Jasper: ‘Naast het bestellen willen we ook graag een reserveringssysteem aan ons platform toevoegen. Ondernemers betalen nu ontzettend veel voor een onlinereserveringsservice: ongeveer 2,50 euro per couvert. Een reservering voor vier personen kost de ondernemer dus tien euro.’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om juist dit te starten?
Jasper: ‘Toen we tijdens het vak Waardecreatie en Innovatie een project moesten opzetten, wilden we graag iets betekenen voor de horeca. We bespraken het met onze docent en hij verwees ons naar het marketingbureau GetForward, dat eerder het platform Steun Horeca Amersfoort had opgezet. Wij hebben dit platform vertaald naar Utrecht.’

Jesse: ‘Anderhalve week geleden hebben we pas besloten om een doorstart te maken, buiten onze studie om. Het businessplan staat nu nog in de kinderschoenen. Zodra we dat allemaal geregeld hebben zal het platform ook een andere naam gaan krijgen.’

Jasper: ‘Op het moment verdienen we nog niets aan het platform, maar we gaan er een bedrijf van maken. Dat betekent echter niet dat we enorme omzet willen gaan maken en de horecaondernemer op kosten jagen. Voor de ondernemers zal het altijd gratis blijven om zich bij ons aan te sluiten.’

‘Het kan anders, eerlijker en beter voor de horecaondernemer’

Jesse: ‘Waar wij onze winst uit gaan halen is de samenwerking met makers van diverse “lokale kassasystemen”. Dit zijn systemen die zowel de bezorging als de reserveringen van horecaondernemers regelen. De makers van deze systemen bieden deze service aan op basis van een vaststaand maandtarief voor de horecaondernemers. Zo zijn de kosten voor hen overzichtelijk en onafhankelijk van de hoeveelheid aan bestellingen – in tegenstelling tot de kosten bij samenwerking met Thuisbezorgd. Op ons platform voegen wij deze lokale kassasystemen samen en aan de makers van de systemen vragen we een klein percentage. Zo kost het de horecaondernemer niet extra geld, maar verdienen wij er ook aan.’

Is de bedrijfsvoering te combineren met jullie studie?
Jesse: ‘Hoewel we het bedrijf nu buiten onze studie moeten gaan runnen, hebben we er allebei vertrouwen in. In het droomscenario zouden wij volgend jaar op dit project kunnen afstuderen.’

Hoe zien jullie de toekomst?
Jesse: ‘Wij hopen te laten zien dat bezorgen eerlijker kan voor de horecaondernemer. Dat willen we niet alleen in Utrecht doen, ook daarbuiten. Er zijn nu zo een zestig horecaondernemers aangesloten op ons platform. Dat is al best wat, maar we zitten pas op tien procent van de zeshonderd ondernemers. Als alles in Utrecht is opgezet, breiden we uit naar de rest van Nederland. De ondernemers die momenteel bij ons zijn aangesloten zijn erg enthousiast, dus we hebben goede hoop.’

Jesse: ‘Eigenlijk hopen wij een tegengeluid te laten horen. Het kan anders, eerlijker en beter voor de horecaondernemer.’

Meer lezen over studenten en hun start-up? Hier vind je de eerder verschenen artikelen uit deze rubriek.