Bruis!

Het dak is er al vanaf

Foto: Jelle De Ru

Correspondent studentenleven Jelle de Ru houdt in de gaten welke borrels en feestjes de moeite waard zijn. Af en toe neemt hij een kijkje achter de muren van een vereniging, gaat hij een avondje mee uit of drinkt gezellig een drankje op een evenement. Belangrijkste vraag: waar wordt het leukst geborreld in onze Domstad? Deze week: een kijkje achter de schermen van de UITweek.

• Sfeer: verstandig, serieus en verantwoordelijk
  • Verslaggever Jelle houdt zich aan de regels vanavond en ging braaf om half 7 naar huis. De politie ging toen ook weg en iemand moet deze verslaggever een beetje in de gaten houden.
  • Minpuntje: Leidsche Rijn is echt heel ver uit het centrum
  • Zie ook: onze foto-slideshow onderaan de tekst

Boven, op de rooftopbar van Pathé bioscoop Leidsche Rijn, netwerkt onze verslaggever met het UITbestuur. Zo leert hij niet alleen de gezichten achter de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) kennen, ook alle andere partijen die achter de schermen de UITweek in goede banen leiden, zijn vanavond van de partij. Onder meer afgezanten van Tivoli, de politie, brandweer en DUB laten vanavond hun gezicht zien.

Na de algemene presentatie stelt Camelia zich aan mij voor. Voor de pers is zij het aanspreekpunt voor alle nodige en onnodige vragen.

Hoe langer ik met Camelia sta te praten, hoe sneller mij duidelijk word dat vanavond een hele serieuze borrel blijkt te zijn. Ook wel eens goed voor deze zuipende verslaggever om zich in het gareel te moeten houden. Camelia benadrukt dat er vanavond wel bier geschonken wordt, maar dat alcoholmisbruik uit den boze is. De Uitweek heeft een streng alcohol- en drugsmisbruikbeleid, want het is immers een gezellige introductietijd, geen zuipfestijn.

De cola wordt vanavond dan ook bijna even hard weg getuft als het bier en de wijn. Voor de agenten in dienst is het begrijpelijk om niet te drinken tijdens werktijd, maar ook het UIT-bestuur zelf geeft het goede voorbeeld. Zo leert deze zuiplap ineens een nieuw soort mens kennen: de verantwoordelijke verstandige student. Best confronterend.

Op het grote scherm in de zaal grenzend aan het terras speelt iedereen semi-fanatiek mee met een compleet nuchtere pubquiz. Het thema van de jaarlijkse introductieweek is TijdvoorUIT!, maar de Kahoot-quiz is het enige futuristische van de avond. Voor de rest is het gewoon een ouderwetse borrel met bittergarnituur. Over het scherm rollen vragen als ‘Wat is het grootse station van Nederland?’ en ‘Hoeveel dagen nog tot de UIT?’ De slimme speler kijkt snel op de website van de UITweek: de countdownteller staat op 54.

Na een rondje over het terras mij in het zweet genetwerkt te hebben, het was immers lekker warm op het dak, ben ik dit te weten gekomen over de UITweek: Er gaat enorm veel tijd in gaat zitten om de Uitweek te organiseren; de mensen in het donkerblauwe shirt – het bestuur – werkt er een jaar lang fulltime aan; de personen in een lichtblauw shirtje stoppen er ook heel veel tijd in, maar net even een paar maanden minder; Bente had het idee had voor het thema van dit jaar; er is zowel een logo voor de dagactiviteiten als de nachtactiviteiten. En ik leerde ook nog dat Merel op maandag en dinsdag verantwoordelijk is om 4400 mensen eten te geven en dat voor Tan de Uitweek zo leuk is dat hij nu al voor het negende jaar meehelpt als vrijwilliger.

Namens alle verantwoordelijke mensen op de borrel vanavond, voor iedereen die de UIT gaat lopen of komt helpen: gedraag je een beetje in augustus. Het UIT-bestuur zou dit enorm erg kunnen waarderen.