Het is ‘breng-je-eigen-mokweek’ aan de HU

Wegwerpbekertjes zijn nu verleden tijd. Foto: Rachel Kloek

Het moest er eens van komen. Dinsdag 23 mei tot en met vrijdag 26 mei is het de HU Bring Your Own Cup Week. Dat betekent: geen bekertjes naast de automaten en mok van thuis mee in je tas.

Het idee komt van Green Office. Ze kregen HU Duurzaam Doen en HU Bedrijfsvoering zover om mee te doen. Volgens het groene kantoor van de HU scheelt het 1 miljoen wegwerpbekers per jaar als we onze eigen beker voortaan meenemen.

In Europa zijn wegwerpbekers vanaf 1 januari 2024 verboden. Vanaf 1 juli 2023 mogen ze zelfs al niet meer gratis worden verstrekt. Daarom is het goed als iedereen deze paar dagen alvast kan wennen aan de nieuwe situatie die volgend jaar in heel Europa werkelijkheid wordt, menen de initiatiefnemers van deze actie.

Studenten en medewerkers van de HU zijn niet als enige de pineut. Het is de nationale week zonder afval. Dus organiseren andere hogescholen ook de Bring Your Own Cup Week. Onder meer Avans Hogeschool, Christelijke Hogeschool Ede en Hogeschool Rotterdam. De HU-koffietentjes doen overigens niet mee.

Bring Your Own Coffee Cup
Vieze bekertjes op PL 101. Oktober 2019. Foto: Maarten Nauw

Ruim 3 jaar geleden deden 6 studenten al een poging om de populatie van Hogeschool Utrecht te confronteren met het aantal koffiebekers dat ze dagelijks weggooien. Daartoe stapelden ze in ruim 2 uur tijd 2000 vieze koffiebekertjes in de hal van Padualaan 101. De oogst van slechts vier dagen sparen.

Ben je je beker vergeten? Bij de receptie kun je alsnog een wegwerpexemplaar halen. Al heeft De Green Office het liever niet…

Saaie mok? Niet mokken. Op dinsdag 23 mei biedt GreenOffice de workshop Pimp Up That Cup aan. Om 10.30 of om 15.00 uur kan iedereen zijn exemplaar ‘personaliseren’.