Het is muisstil in de HU Bibliotheek, maar online beweegt het

Je kunt een speld horen vallen in de HU-bieb. Rijen boeken, tijdschriften en PC’s verzamelen stof en wachten in stilte op betere tijden. Dat geldt niet voor de biebmedewerkers die thuis proberen de bibliotheek op de onlinekaart te zetten.  ‘Het zou mooi zijn als er weer ruimte kwam voor zaken die je kunt vinden in de bibliotheek.’

Ze zagen de bui al hangen: een overdonderende hoeveelheid vragen van studenten en medewerkers die hun boeken hadden geleend maar door de lockdown niet konden terugbrengen. Dus stuurden ze 7 april een korte mail met de boodschap: ‘Alles is verlengd tot ergens in de maand juni.’ Achter de schermen was Ilka van der Kruk samen met haar vier collega’s twee volle dagen bezig om al het materiaal handmatig te verlengen. ‘Excellijsten vol namen en knallen maar.’ Gelukkig heeft ze inmiddels een betere bureaustoel.

In sneltrein tempo moest alles plotseling online. Van der Kruk: ‘We moesten de databanken verruimen, met leveranciers onderhandelen, het aantal licenties verhogen en alle problemen oplossen waar bezoekers mee kampten. Sommigen konden niet inloggen, kregen hun boek niet te zien, een aantal links bleken niet meer te werken.’

Visuele tour in het HUB-lab

Vroeger bestond de bibliotheek vooral uit boeken en tijdschriften. Tegenwoordig kun je er ook kennis maken met nieuwe technologie. Marleen Nijhuis is coördinator van het HUB-Lab van de bibliotheek, fysiek gevestigd op de tweede verdieping van Padualaan 99 moet alles online.

‘Naast Virtual Reality brillen en robots hebben we ook genoeg wat online gebruikt kan worden, zoals TeachVR of Cospaces. Daarmee kun je zelf een Virtual Reality omgeving maken of aan de slag gaan met programmeren. We hebben een ‘Teaching Toolbox’ gemaakt. Die was er al, maar hij wordt nu vaker bezocht, er staan onder andere lesideeën op.

Whatsappservice van de Bibliotheek


De bibliotheek haalt van alles uit de kast om goed bereikbaar te zijn. De WhatsApp dienst is aangepast en volgens Nellie van Ursem, die ‘achter de schermen’ zit, lopen de vragen ‘lekker door.’ De meeste komen van studenten die hun gereserveerde boeken willen ophalen. Onmogelijk op dit moment. Plan B is dat ze het E-book lenen en als dat niet voorradig is plan C: een digitaal boek over hetzelfde onderwerp.

 ‘Ik zie niet hoe het valt, dat maakt het lastig.’ Liedeke van Schoot geeft studenten les over literatuuronderzoek. In maximaal drie kwartier maakt ze ze wegwijs in de ingewikkelde databases, door haar scherm met de ander te ‘delen.’ ‘Normaal gesproken gaf ik eerst les en gaf ik ze daarna een opdracht. Rondlopend door het lokaal zag ik of ze het begrepen hadden. Dat gebrek aan oogcontact moet ik nu ondervangen. Ik stuur ze elke keer achteraf nog een mailtje met de vraag of ze nu weten hoe het moet.’

Aandacht

Nijhuis: ‘Ik kan prima thuis werken, maar ik mis studenten en medewerkers die in en uit lopen met hun vragen en hun projecten. We proberen tijdens deze crisis goed in beeld te blijven. We posten doorgaans veel op Twitter en retweeten daarop interessante zaken. Maar studenten bereiken we nog niet genoeg, dat is zoeken. Afgelopen weken gingen de meeste vragen binnen de HU over online lesgeven en toetsen. Het zou mooi zijn als er weer ruimte kwam voor zaken die je kunt vinden in de bibliotheek en het HUB-Lab.’