Het is rustig stemmen in de Uithof

Hanne (links) Foto: Kees Rutten

Je kunt vandaag stemmen in het Educatorium. Het geïmproviseerde stemlokaal op de Leuvenlaan is het rustig, er staat geen rij. Stembureaumedewerkster Hanne (22) is vandaag om 6:00 opgestaan en bemant met twee andere studenten de tafel van kwart voor 7 tot 12 uur ‘s nachts.

Anne had gehoord van een vriend dat ze deze klus kon doen voor 180 euro. Ze meldde zich aan en deed een voorbereidingstoets. In Utrecht had de gemeente genoeg aanmeldingen voor stembureau’s, maar in Amsterdam hebben ze tekort, vertelt ze.

De stemmers, vooral studenten, druppelen binnen, maar de meesten zitten thuis vanwege de tentamenperiode. Haar collega’s heeft ze vanochtend leren kennen. In totaal zijn ze met z’n achten en ze krijgen om de beurt pauze om te eten. De regels zijn strikt. Niemand mag met z’n tweeën in het stemhokje vanwege het stemgeheim. Dat kan lastig zijn voor mensen die elkaar graag even helpen. Maar Hanne heeft een leuke dag en is blij om te kunnen bijdragen aan de goede zaak.

Het belangrijkste thema voor haar? Ze denk even na en antwoord dan resoluut: het klimaat.