Foto van de week

Het selectieproces bij Triton kent geen genade

Foto: Kees Rutten

Op de stoep voor de Spar vindt een brute krachtmeting plaats waarbij het zweet van de roeiers in het rond spat. Deze strijd is een gevecht om een plek te bemachtigen bij het befaamde Triton.

De lente-introductiecommissie heeft een duidelijk beeld voor ogen: ze willen studenten met discipline en doorzettingsvermogen. Maar laten we wel wezen: het draait hier niet alleen om het roeien, het gaat om het worden van een supermens. Iemand die niet alleen fysiek, maar ook sociaal zijn mannetje staat. Want bij Triton draait het om feesten tot in de vroege uurtjes, net zo goed als om zwoegen op het water.

Dus staat hier, op de ‘betonnen kade’, een student te zweten onder het kritische oog van de commissieleden op de bankjes aan de tafel. Maar het echte werk begint pas na het roeien, bij het kruisverhoor. ‘Heb je wel eens gesport?’ ‘Hoe snel loop je een marathon?’ ‘En staat dat Triton-blauw je eigenlijk wel?’

Kortom, achter deze roeiverenigingen schuilt een harde realiteit van competitie, sociale druk en keihard trainen. Maar de beloning kan groot zijn: een plekje bij de crême de la crême van de roeiwereld, waar je vrienden voor het leven maakt en feest alsof er geen morgen bestaat. Dat maakt zo’n kwartiertje op het trottoir van de Spar wel de moeite waard.