‘Het is minder rommelig dan ik had gedacht’

De tijdelijke locaties Daltonlaan 400 en 500 zijn de afgelopen periode omgevormd van kantoor- naar onderwijsgebouwen. Maandag 17 augustus togen de eerste medewerkers van de faculteit Economie en Management (FEM) er aan het werk. Studenten volgen vanaf volgende week.

De twee kantoorunits aan de rand van De Uithof vormen de komende twee jaar het tijdelijke onderkomen van de FEM. Naaste buur is de faculteit Maatschappij en Recht (FMR) die ook een tijdje op het kantorenpark is gehuisvest. Zij moesten wijken omdat de gebouwen van de HU in De Uithof worden gerenoveerd.

Nieuwe vloerbedekking
Op de instituutspleinen werken medewerkers en studenten door elkaar. Er zijn ruimtes in allerlei soorten en maten, zonder en met computers. Her en der zijn zitjes geplaatst. In de buurt zijn zaaltjes ingericht met rijen collegebanken; de beamers in de aanslag. Op een aantal plekken ruikt het naar nieuwe vloerbedekking. Felle kleuren overheersen.

Op de zesde verdieping van de Daltonlaan 500 werkt studievoortgangsmedewerker Pieter Noordijk met enkele collega’s aan tafels. ‘Mijn eerste indruk? Het werkt allemaal. Alle applicaties die nodig zijn doen het’, zegt hij. Het is afwachten hoe het is als de studenten binnenstromen, voegt hij eraan toe. Volgende week beginnen de eerstejaars met hun introductieprogramma, waarna op maandag 31 augustus het collegejaar begint.

Slechte koffie
Op de derde verdieping zit Katrin Beerman, docent onderzoeksvaardigheden, achter een computer. ‘Het is minder rommelig dan ik had gedacht’, constateert zij. Zij heeft wel een punt van kritiek: ‘De koffie is even slecht
 als op de vorige locatie.’ Dat kan kloppen want de automaten zijn meeverhuisd. Net als grote delen van het meubilair en de computers.

Zo ook de inventaris van faculteitscafé FEMke; inclusief de bar. Die meubels worden hergebruikt in het clustercafé op de begane grond van nummer 400 dat straks verpozing biedt aan studenten en medewerkers van zowel de FEM als de FMR. De restaurants op de begane grond en eerste verdieping van nummer 500 kunnen zo in gebruik worden genomen.

Brandtrap
‘Het is een uitermate grote klus’, zegt Kees Bossers, directeur Bedrijfsvoering van de FEM. Grote ingrepen zijn bijvoorbeeld de aanleg van een brandtrap tegen de gevel van het pand nummer 500 en het plaatsen van een brede trap tussen de eerste verdieping en begane grond van nummer 400. De klus is bijna geklaard.

Werkmannen leggen de laatste hand aan de herinrichting. Her en der steken nog kabels uit de muur, enkele plafondplaten ontbreken en lampen liggen klaar om te worden opgehangen. ‘Aanstaande vrijdag moet het definitief klaar zijn’, zegt Bossers.

Meer info over de nieuwe locatie van de faculteit Economie en Management hier.