HU-café HideOut dicht door een tekort aan vrijwilligers

Foto: Kees Rutten

‘Ik hoop echt dat we snel nieuwe bestuursleden vinden,’ zegt Anne Pasman, oud-voorzitter van de HideOut, het populaire clustercafé van Heidelberglaan 15.

De HideOut wordt volledig gerund door studentenvrijwilligers en vanwege een tekort aan bestuursleden blijven de deuren voorlopig dicht. Studenten moeten nu naar andere plekken uitwijken om elkaar te ontmoeten.

‘Als wij geen nieuw bestuur vinden dan twijfelt de HU er niet aan om daar een commerciële partij in te zetten’, vertelt Pasman. Als dat gebeurt dan verliezen studenten een unieke ontmoetingsplek, een café dat helemaal door henzelf gerund wordt. Horecamanager van de HU Aukje Timmer noemt het idee dat er een commerciële partij in komt een gerucht en zegt dat de focus van de HU echt ligt op het behoud van het Science Café. ‘Jan Bogerd stond daar altijd voor!’, zegt Aukje.

Het vinden van nieuwe bestuursleden blijft jaarlijks een uitdaging voor de HideOut. Sinds de coronapandemie is de situatie verergerd. Anne legt uit dat ‘het moeilijk is om het gemeenschapsgevoel opnieuw op te bouwen’, omdat ‘het niet meer in het systeem van mensen zit’.

De HideOut komt pas in aanmerking voor een nieuw contract met de HU als er genoeg bestuursleden zijn. Het huidige bestuur is hard op zoek, via de stichting OSHU, andere studieverenigingen, interne contacten en oproepjes.

Op de vraag tot wanneer de HideOut zijn deuren dichthoudt hebben zowel oud-bestuurslid Anne als horecamanager Aukje geen duidelijk antwoord. Er zijn pas twee aanmeldingen en voor een werkend bestuur hebben ze er vijf nodig. Iedereen kan zich aanmelden als vrijwilliger via de site van HideOut.