Hier kunnen de rokers vanaf 1 januari terecht

Plattegrond roken

Verstokte rokers kunnen vanaf januari waarschijnlijk alleen buíten het Utrecht Science Park een sigaret opsteken. De plattegrond stemt weinig hoopvol voor de HU-populatie die graag een paar keer per dag een rookpauze neemt.

De Universiteit Utrecht is verplicht om haar onderwijsterrein rookvrij te maken. Voor elke overtreding kan ze tot 4500 euro boete krijgen van de Voedsel- en Warenautoriteit. De roker zelf hoeft niet voor een boete te vrezen.

De universiteit ziet het liefste de haltes van het openbaar vervoer, de bus- en trambaan en de openbare wegen in het USP ook rookvrij. Pas als het hele gebied rookvrij verklaard is, geeft dat duidelijkheid en kan het een onwenselijk waterbedeffect voorkomen.

Universiteitsblad DUB merkte al op dat de roker straks een stuk zal moeten fietsen om een sigaret op de steken. En dat het hem wel eens vrije uren zou kunnen gaan kosten. Medewerker Emile Stein vertelde al eerder tegenover Trajectum dat hij de maatregel ondoelmatig, weinig empathisch en vooral betuttelend vond.

NB: Alle grijze gebieden op de plattegrond hierboven zijn rookvrij.

Ook interessant: Is er nog plek voor de roker op de Uithof?