HKU vraagt kleding voor Syrische vluchtelingen

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) zamelt vanaf dinsdag kleding in voor vluchtelingen in het noorden van Syrië, die een koude winterperiode tegemoet gaan.

De HKU is een van de verzamelpunten voor de organisatie achter het project ClothesDropSyria, dat tot 8 februari kleding inzamelt via Nederlandse onderwijsinstellingen. De organisatie laat weten dat er vooral een tekort is aan kinderkleding en vraagt donateurs van kleding om een grote C (child) of A (adult) op de zak kleren te zetten.

De ‘drop’ gebeurt in samenwerking met Het Syrische Comité, dat het verschepen van de hulpgoederen begeleidt. In januari leverde het comité al een container kleding aan Syrië, met de hulp van een Turkse hulporganisatie die verschillende vluchtelingenkampen van eerste levensbehoeften voorziet.

De situatie in Syrië is schrijnend. Uit onderzoek van de Verenigde Naties blijkt dat er meer dan 60.000 slachtoffers zijn gevallen in Syrië, sinds het begin van de opstand tegen president Bashar al-Assad in maart 2011. Hulporganisaties spreken van honderdduizenden vluchtelingen.