Hoe betrouwbaar is het Hollands hbo-diploma uit Qatar?

NHL Stenden Hogeschool heeft vestigingen in met name Noord-Nederland (o.a. Leeuwarden en Groningen) maar is ook trots op haar campussen in het buitenland. Op één daarvan is in het verleden behoorlijk wat misgegaan.

Het gaat om de vestiging in Qatar. Met tentamen- en examenfraude hebben studenten daar ten onrechte Nederlandse hogeschooldiploma’s ontvangen, schrijft NRC.

De krant schetst een bijna lachwekkend portret van een onderwijsinstelling waar meerdere personeelsleden corrupt blijken te zijn. Zo lekt een docent opzettelijk voorkennis over toetsen. Studenten krijgen diploma’s terwijl ze niet alle punten hebben gehaald. Andere studenten zijn toegelaten terwijl ze de middelbare school niet hebben afgemaakt. Certificaten zijn vervalst. Enzovoort.

In oktober 2018 is de Onderwijsinspectie begonnen aan een onderzoek in Qatar. Al in het jaar daarvoor waarschuwden drie examencommissies het bestuur van de hogeschool en vroegen ze om sluiting van de vestiging. Maar het bestuur negeerde de waarschuwing en breidde het aanbod in Qatar zelfs uit.

Suggestief

Nu reageert NHL Stenden op haar eigen site. Ze noemt de berichtgeving van NRC ‘suggestief’ en stelt: ‘Er zijn geen onterechte diploma’s aan buitenlandse studenten uitgedeeld.’ De genoemde voorbeelden zijn volgens het bestuur uit de periode 2011-2017, klachten zijn onderzocht en ‘verbetersuggesties zijn opgepakt.’

De inspectie verwacht haar eindrapport over enkele maanden af te hebben. NHL Stenden zegt de bevindingen met vertrouwen tegemoet te zien.